مقدمه                                                                                   

     برخی ازنظریه پردازان حوزه برنامه ریزی آموزشی،کوشیده اند دست به طبقه

بندی وتیپ شناسی دربرنامه ریزی آموزشی بزنند والگوهایی را درقلمرواین فرایند

شناسایی ومعرفی کنند.    

      الگوهای برنامه ریزی آموزشی

 هودسن ازپنج الگوی برنامه ریزی یاد می کندوازنظروی الگوهادارای ویژگیهایی به شرح ذیل است:

 -الگوی اجمالی به الگوی عقلایی شباهت داردوحاوی چهارعنصراست.1) تعیین

هدف،2) شناسایی جایگزینها، 3) ارزشیابی وسیله ها درمقابل ارزشیابی اهداف

4) اجرای تصمیمها.

-الگوی افزایشی حاکی ازآن است که فرایند برنامه ریزی بیشترمقید به وسیله های

موجودودردسترس است تاتعریف اهداف.

-الگوی حمایتی یک الگوی تعاملی است که برمقایسه وبررسی ویژگیهای تصمیم

گیری تآکیدمی ورزداین الگوبیش ازالگوی مذاکره ای به وسیله هدف وارزش راهبری

می شود.

-الگوی بنیادی دونوع دارد:یکی مبتنی برفعالیت خودجوش است وبه مدد خوداتکایی

وکمک دوجانبه راهبری می شود.نوع دیگربرویژگیهای ساختاری ملتها ونظامهایی که

که مانع توزیع عادلانه کالاهاوخدمات می شود،تأکید دارد.

ویلسن به سه الگوی دیگرغیرازالگوهای عقلایی وافزایشی اشاره می کندکه عبارت

انداز:افزایشی مرکب،یادگیری-سازشی وسیستمهای کلی.

آدامزالگوهای یادشده دربالارازیرمجموعه هایی ازدوالگوی کلی عقلایی وتعاملی به

شرح ذیل می داند.

الگوی عقلایی:الگوی عقلایی،برنامه ریزی رایک سلسله وسیله برای تحقق اهداف

معین،تلقی می کند.دراین فرایندت گذاران می کوشندمشکلات مهم،نیازهاو

هدفهاراتوصیف کنند.همچنین هزینه وفایده هرشق خاص رانیزمشخص می کنندآنگاه

به انتخاب برنامه عمل دست می زنند.سپس برنامه را به طرح وطرح رابه پروژه تبدیل

می کنند.سرانجام برنامه اجراشده راباتوجه به هدف اصلی ارزیابی می کنند.

الگوی فن گرا،عینی ترین نمونه الگوهای عقلایی است.برنامه ریزی متمرکزدارد

الگوی تعاملی:درالگوی تعاملی ،برنامه ریزی کوششی است برای وساطت بین

نظروعمل، به عبارت دیگربرنامه ریزی عبارت است ازتعامل،تفسیر،تصمیم گیری

وبازتعامل،تفسیروتصمیم گیری.این الگوجنبه مشارکتی داردوبایدبامحیط تطبیق

داده شود.درالگوی تعاملی،کوشش می شودکه روشهای تحلیل سیستمهابه مسایل

وموقعیتهای انسانی بسط داده شودوازعلوم انسانی به ویژه جامعه شناسی علوم

ی مردم شناسی علوم تلفیقی مدیریت برای فهم تصمیم گیریهای مربوط به

نظامهای اجتماعی استفاده می شودالگوی توافقی نمونه الگوی تعاملی است دراین

الگوتصمیم گیری به شیوه غیرمتمرکزانجام میشود.

الگوی ی:درحدفاصل بین دوالگوی فن گرا وتوافقی الگوی ی قراردارددراین

الگواهداف به صورت متمرکزاست.

نتیجه گیری:الگوهای برنامه ریزی آموزشی عقلایی،تعاملی،فن گرا،توافقی،ی،

اجمالی،افزایشی،حمایتی،بنیادی ومذاکره ای

منبع:محسن پور،هرام.مبانی برنامه ریزی آموزشی.1387.انتشارات،وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،ص164-5 

اصفهانی               استاد : دکتربختیاری          تاریخ:98/2   

برنامه ریزی استراتزیک درنظام آموزشی

فرایند برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی

برنامه ریزی مشارکتی

الگوهای برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی بهبود کیفیت دردانشگاه

برنامه ریزی برای اصلاح ونوع آوری آموزشی

  ,الگوی ,ریزی ,برنامه ,عقلایی ,الگوهای ,    ,برنامه ریزی ,ریزی آموزشی ,الگوهای برنامه ,الگوی عقلایی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


jelooloommst نیکسون فایل | مرجع دانلود فایل های کاربردی و درسی انجمن مدیریت پروژه پردیس آموزش برنامه نویسی و مسائل مربوط به کامپیوتر faletruyesh crmrokama vistasazehdo مطالب اینترنتی hicgangfipi fanouskhial